• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Producten op voorraad Sterk in maatwerk Technisch advies
  • België
    • Nederland
    • La Belgique (België FR)
DYKA Kennis

DYKA Kennis

  • Regenwater
    • Regenwater opvangen
      • UV-afvoersysteem: Vacurain
        • Vacurain Fix
        • Vacurain Flex
        • Offerte aanvragen voor Vacurain
      • Dakgoten
      • Lijnafwatering
      • Kolken
      • V-flow
    • Regenwater transporteren
    • Regenwater filteren
    • Regenwater gebruiken
    • Regenwater infiltratie
      • Infiltratiekratten
        • Rainbox 3S en Rainbox 3S Channel
        • Rainbox Cube Core en Rainbox Cube Channel
      • Verticale infiltratie
      • IT-systeem: infiltratiebuis
    • Regenwater reguleren
    • Voordelen regenwateroplossingen van DYKA
  • Energietransitie
  • Droogte
  • Kwaliteit bij DYKA
  • Referentieprojecten
  • Filialen
  • Webshop

U bent hier: Home / blog / Manager opslag en transport over logistiek voor referentieproject HKZ Maasvlakte

Manager opslag en transport over logistiek voor referentieproject HKZ Maasvlakte

19 augustus 2020 by Meike van de Beek

19 augustus 2020 door Meike van de Beek

Introductie Johan Zaagman

Wat is jouw functie bij Dyka?

Johan Zaagman

Mijn functienaam is manager Opslag & Transport. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de opslag van alle producten. Dat zijn onder andere de grondstoffen, die binnen komen bij goederenontvangst. Deze grondstoffen leveren we aan bij productie. Onder andere krijgen we ook hulpstukken. Hulpstukken die geleverd worden, maar ook de hulpstukken die we zelf maken. Deze moeten ook opgeslagen worden. Zodra productie de artikelen klaar heeft, slaan wij ze op en geven ze een locatie. De locatie is of buiten of in het magazijn. Uiteindelijk moet het naar de klant. Daar hebben we een transport planning afdeling voor. Deze afdeling plant alle transporten in. Zij doen dit voor binnenland, maar ook voor de export naar het buitenland. Daar ben ik in zijn totaal verantwoordelijk voor.

Hoe lang werk je al bij Dyka?

Nog niet zo lang. Sinds 1 september van dit jaar. Ik heb net de 100 dagen gehad.

Wat maakt werken bij Dyka leuk?

Dat het heel afwisselend is. Er gebeurt heel veel en er is nog heel veel te verbeteren. Op heel veel verschillende gebieden. In de systemen, processen en bij medewerkers. Geen dag is hetzelfde en dat klopt ook echt. Er zijn heel veel projecten die nog geoptimaliseerd kunnen worden. Dat vind ik heel leuk om daar mee bezig te zijn.

Logistiek

Hoe vaak krijgen wij de vraag om onze producten voor klanten Just in Time aan te leveren?

Dit komt vooral vaak voor bij speciale projecten. In principe vraagt elke klant een bepaalde leverdatum en daar houden we ons aan. Just in Time is dan nog iets specifieker, omdat het echt op een bepaald tijdstip op die leverdatum moet aankomen. Dat geldt vooral voor speciale projecten. Als je dan zo’n project hebt, kan het weken aaneen 1 of 2 leveringen in de week zijn en dan stopt dat op een gegeven moment weer. Deze klant specifieke projecten komen wel steeds meer voor.

Wat zijn de voordelen van Just in Time delivery?

Voordelen voor de klant zijn:

  • De producten zijn er op het moment dat zij de producten ook echt gaan gebruiken voor de werkzaamheden.
  • Geen voorraad aanwezig op de bouwplaats. Vooral in binnensteden is het vaak lastig om een voorraad te houden.

Wat zijn de voordelen voor DYKA?

Voordeel voor DYKA:

  • Na productie kunnen producten meteen op de vrachtwagen mee, dus geen voorraadopslag. Ook al hebben we hier een heel groot terrein, we hebben beperkte opslagcapaciteit. Als we Just in Time tot in de perfectie uitvoeren, dan is het gewoon vanuit de fabriek rechtstreeks de auto in en afleveren bij de klant.

Wat zijn de uitdagingen van Just in Time delivery?

Uitdagingen zijn vaak:

  • Je hebt speciale transporten nodig.
  • Klant specifieke producten, die op tijd klaar moeten zijn. (In dit geval was er een uitzonderlijke lengte van 20 meter)
  • Afstemming tussen alle verschillende partijen over de tijd, het product en de plaats. Het begint bij de klant en sales.

Hoe intensief is bij een dergelijke levering de afstemming met de klant?

In eerste instantie stemt sales alles af met de klant. De sales manager stemt af wat er precies nodig is, wanneer, op welk specifiek moment en waar. Dit alles zetten we in ons SAP systeem. Vervolgens wordt dat afgestemd met productie. Daarna komt de afstemming met opslag en transport, dus logistiek. In principe moet het allemaal systeem gestuurd kunnen zijn. Als daar zaken niet goed in staan, loop je tegen een probleem aan. Het is heel simpel: wat er niet gemaakt is, kunnen wij ook niet afleveren. Aangezien het bij Just in Time delivery vaak om klant specifieke producten gaat, kan je het ook niet even ergens anders vandaan halen. Een goede afstemming is dus van groot belang.

Heb je voor deze specifieke projecten dan ook vaak rechtstreeks contact met sales?

In eerste instantie heeft vooral de transportplanner in dit geval dan ook rechtstreeks contact met sales. Het gebeurt ook weleens dat het via mij gaat.

In dit geval werden de buizen in België gemaakt. Wat voor uitdagingen brengt dat met zich mee?

Uitdagingen zijn:

  • De afstand tussen Steenwijk en Overpelt is ongeveer 300 km, dus goede afstemming tussen de transportplanners is nodig.
  • De check of de producten goed en compleet zijn op het moment van levering. Deze check moet in België gebeuren.
  • De afmetingen van het product voor het transport. Transport wordt namelijk vanuit Nederland geregeld.

Komt in dit geval dan de planning helemaal op België neer? Of blijft Nederland echt verantwoordelijk?

Op dit moment plannen we de opdrachten voor Nederland ook nog in Nederland. Onze transportplanner blijft dus verantwoordelijk voor het transport vanuit België in verband met een Nederlandse opdracht. Daarom is een goede afstemming met de collega in Overpelt extra van belang. Dat is ook weer een wisselwerking. Ter plekke in België moeten de auto’s geladen worden, dus dat wordt wel door de Belgische collega geregeld. Je moet zorgen dat de juiste dingen op het juiste moment op de auto komen. Ook daar heb je weer die interactie.

De lengte van de buizen was 20 meter en het was een groot aantal. Hoe transporteer je deze buizen naar de locatie?

Dat moet gebeuren met speciale auto’s. Lengtetransport noemen we dat. Voor het lossen heb je ook weer een kraan nodig. Op die speciale auto is er een kraan aanwezig. 10 meter vinden wij al lang, moet je nagaan wat voor transport je nodig hebt voor 20 meter. Bij de transporteur in België moet dat speciaal geregeld worden. Dat zijn ook geen auto’s waar ze er 50 van hebben staan, dus het moet allemaal goed ingepland worden.

Dien je voor een dergelijk transport met andere zaken rekening te houden dan een normaal transport? 

Zaken om rekening mee te houden zijn:

  • Capaciteit bij de transporteur.
  • Het soort auto. In dit geval was een kraan belangrijk.
  • Wetgeving is iets om rekening mee te houden. In België mag er maximaal 20 ton op een dergelijke auto. In Nederland is dat 30 ton.
  • Het tijdgebonden aspect is ook specifiek. Normaal is het gewoon een leverdag. Dan plannen we de ritten in en kan het ook ‘s middags om 14.00 zijn. Echter als een klant het in de ochtend om 07.00 wil hebben, dan moet het daar op die tijd ook gewoon zijn.

In dit geval zijn er verschillende soorten buizen geleverd. Is daar ook verschillend transport voor nodig?

Zolang het in het speciale vervoer past gaat het daarop mee. Als er ook nog andere hulpmiddelen nodig zijn, dan wordt het al lastiger. Het kan zijn dat er dan meerdere auto’s voor het vervoer nodig zijn.

Wie stemt deze zaken allemaal af en plant ze in?

In eerste instantie de accountmanager. Vervolgens vult de binnendienst alle systemen en doet een afstemming met de transportplanning. Dat zijn eigenlijk de hoofdpersonen. Als er dan zaken niet goed gaan of heel kritisch zijn, dan kan het zijn dat ik of de leidinggevende van de transportplanning erbij betrokken wordt.

Johan Zaagman (DYKA)Terug naar homepage

Energietransitie

Door het leveren van deze buizen draagt DYKA bij aan de energietransitie. Wat vind je daarvan?

Dat vind ik heel positief. Het product van DYKA zie je normaal gesproken niet. Het zit voornamelijk onder de grond of in gebouwen. Met name de bijdrage die we in dit project leveren aan het milieu, vind ik heel belangrijk. Wanneer ik voor een bedrijf werk, vind ik het ook belangrijk waar een bedrijf aan bijdraagt. Wat dat betreft is DYKA niet zichtbaar, maar wel heel belangrijk. In dit project is dat heel duidelijk. We weten allemaal wat er op dit moment allemaal speelt met het milieu en klimaat. Als je daar je steentje aan bij kan dragen, dan is dat mooi meegenomen.  

Het eindresultaat

Hoe vaak zie je ook de uitkomst/ het eindresultaat van een project?

Ik zie het eigenlijk nooit in levende lijve. Het is niet dat we ter plekke gaan kijken naar de uitkomst. Vaak zie je dan nog wel eens een foto voorbij komen op LinkedIn van een collega. Ik krijg ook nog wel eens rechtstreeks een foto toegestuurd van de accountmanagers. Maar in de praktijk zelf niet heel veel eigenlijk.  

Hoe belangrijk is het voor jou dat je ook de uitkomst van een project ziet?

Het is voor mij niet direct heel belangrijk om het echte eindresultaat te zien. Het is zeker leuk en interessant om te zien. Als je ziet waar je het voor doet, geeft dat ook wel een stukje betrokkenheid. Je ziet meteen het belang ervan in. Echter is voor mij het eindresultaat zien niet direct nodig voor het goed kunnen doen van het werk. Een goede uitkomst voor mij is dat het product op het juiste moment op de juiste plek wordt afgeleverd. Dat de klant daar gewoon tevreden mee is. Waardoor dat project geen vertraging oploopt. Dat is voor mij uiteindelijk het doel. En als dat gelukt is, dan is het voor mij goed. 

Project Energietransitie: HKZ Maasvlakte

Bekijk het referentieproject en de video

Bekijk video

Interview met TenneT over de energietransitie

En over het project HKZ Maasvlakte

Bekijk interview
Meike van de Beek
Meike van de Beek

Ik ben marketeer bij DYKA. Binnen mijn functie vind ik het leuk om mij te verdiepen in thema’s rondom klimaatverandering. Onze klanten in verschillende landen informeren over de gevolgen van klimaatverandering en tegelijkertijd meedenken in oplossingen is iedere dag een leuke uitdaging.

Verkoop- en leveringsvoorwaarden | Cookies and privacy | Disclaimer | Netherlands (NL) © - DYKA - Part of DYKA Group